tisdag 5 april 2011

Mina bästa barnmatstips del 3 "Kan själv!"


Lillkillen är i en väldigt rolig "fas" just nu. Jag kallar den "allt som jag kan äta själv är gott"! Han försöker verkligen äta allt själv, tar gärna tag i skeden och blir sur när det inte går som han vill men fortsätter att försöka. Skitgulligt!

För att underlätta för honom (och för oss skulle det visa sig) köpte jag en jättefin sugproppsskål från Rätt start. Vid varje måltid står skålen på hans lilla bord. Medan jag gör i ordning maten lägger jag några bitar smörgås, lite ärtor, smörgåsrån, lite finrivna morötter eller något annat gott i skålen. Nöjd och glad sitter han där och pillar tills maten är klar. En del hamnar på golvet, lite landar i haklappen men det mesta får han i sig och övning ger färdighet.

Riktig träning blir det när han själv får äta efterrätt. Hallon är perfekt! Det blir väldigt kladdigt men det får jag ta. Medan han pillar i sig hallon äter jag min lunch och fyller på hans skål eftersom (det går nämligen bara att ge honom lite i taget) och stöttar lite med skeden när det behövs!

Inga kommentarer: