tisdag 24 augusti 2010

Ok nu kör vi...eller?

Smekmånaden är över, lillkillen är nu inne på sin femte vecka här hos oss. Allt går bra, han växer och mår toppen. Jag mår bättre och bättre för varje dag som går, åkte på någon slags miniförkylning som halvt skrämde livet ur mig men den är borta nu.

Det här med rutiner fungerar fortfarande inte men i helgen bestämde jag mig i alla fall för att göra ett försök att sätta upp lite målsättningar. Allt funkar bättre med ett tydligt mål, i alla fall för mig. Att försöka träna med en liten goding här hemma kommer att bli en utmaning som jag ser fram emot.

Det stora träningsmålet nästa säsong är väl lite vagt bestämt till Göteborgsvarvet men det är knappt så att jag vågar säga det högt, så långt borta är det. Något slags löplopp ska det bli i alla fall. Cyklingen tar väldigt mycket tid så jag är tveksam till att jag kommer att hinna cykla mig i bra form till början av nästa säsong.

Vad gäller vikten och kroppen vill jag tillbaka till min normalvikt så att jag kommer i mina vanliga kläder. Jag tänker inte skriva hur mycket jag väger här på bloggen eftersom det blir så dumt om någon håller på och jämför sig med mig och tvärtom. Jag var normalviktig när jag blev gravid och det är dit jag vill igen. Under graviditeten gick jag upp drygt 20 kg (vet inte exakt) nu har jag tappat nästan 14 och räknar med att jag har ungefär 8 kvar. MEN jag kommer inte göra en Zytomierska och hoppa på någon knasig diet för att gå ned de där kilona. Jag tror inte på dieter annars och definitivt inte medan man ammar. Jag tänker istället äta och träna mig i form och fortsätta amma min lille kille. Jag läste någonstans 9 månader upp och 9 månader ner vilket låter extremt vettigt i mina öron. 9 månader från den 22 juli, då lillkillen föddes, borde vara den 22 april men för att ta ett mer välbekant datum så säger jag den 3 april (min 34-årsdag :-))

Det här med maten som mammaledig har ju varit lite sådär. Med fullt fokus på lillkillen har jag "glömt" att äta själv och när blodsockret börjat sjunka fastnat med handen i kakburken. För att få ordning på detta inför jag min klassiska godisdag. Det vill säga, en dag i veckan är det ok med godis och fika. För att klara detta måste jag äta ordentligt och hålla en jämn blodsocker nivå. På det sättet slår jag två flugor i en smäll, äter ordentligt och skippar sötsakerna som varken ger mig eller min son någonting. Smart va?

Innan efterkontrollen vill jag inte sätta igång och träna för mycket men jag tänker i alla fall vässa promenaderna lite och sätta upp mål för hur långt eller hur länge jag ska gå varje vecka. Den här veckan börjar jag försiktigt och säger 5 timmar. Ett försiktigt mål som helt plötsligt känns lite svårt att hålla då lillkillen inte alls var på humör igår och jag fick vända redan efter drygt 10 minuter. Idag då jag tänkte att vi skulle ta revansch blåser det storm och regnar hysteriskt mellan varven, men förhoppningsvis lugnar det sig mot eftermiddagen.

Ok nu kör vi...

Inga kommentarer: