tisdag 28 februari 2012

Piriformis syndrom?

Även kallat "falsk ischias". Kan det vara det jag har? Vid några tillfällen när jag varit inne i intensiva löpperioder, bland annat strax innan varvet 2011, har jag fått ont i ryggen. Det onda har legat i ryggslutet och strålat nedåt mot rumpan och låren samt upp mot ryggraden. När jag läser i senaste Runners World om "piriformis syndrom" känner jag igen allt.

Orsaken till "syndromet" kan tydligen vara löpning på ojämnt underlag eller stela muskler på lårens baksida. Eftersom jag alltid springer på asfalt tror jag inte på det första men det har alltid blivit bättre av yoga och under de perioder när jag yogat mycket vill jag inte minnas att jag haft problemet!

Kändes som en lättnad att läsa detta. Det här är uppenbarligen en svag punkt jag har som kan stärkas ganska enkelt. På tal om det tog jag faktiskt upp min yoga-svit idag igen, 7 av 8 dagar check!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: