tisdag 22 september 2009

Veckans vegetariska

Det finns många fördelar med vegetarisk mat: det är gott, nyttigt, billigt, lättlagat och inte minst klimatsmart. Jag är själv inte vegetarian men eftersom jag är gift med en så blir det en hel del vegetariskt här hemma. När man lagar vegetariskt är det rätt lätt att fastna i "Quornträsket" och laga mycket halvfabrikat men det finns ju så mycket annat också, därför lanserar jag ett nytt inslag på bloggen...veckans vegetariska, mycket nöje!

Kikärtsburgare

Det här receptet kommer från början från Allt om mat, men jag har modifierat det lite. Vi åt dem med hamburgerbröd, aioli, lök, grönsaker och klyftpotatis men man kan naturligtvis ha dem som biffar också. Konsistensen på smeten var ganska lös men det gick bra att forma biffarna i alla fall. I receptet stod det att det skulle bli 8 biffar men jag fick bara ihop 6. Det räckte till 2 hungriga cyklister och en lunchlåda :-)

Här kommer receptet:

1 burk kikärter (ca 400 gram)
1 vitlöksklyfta
3 msk hackad persilja
1/2 tsk salt
1 ägg
1 msk grillkrydda
1 msk vetemjöl
1 tsk gurkmeja

Till stekningen:
1/2 msk rapsolja
1/2 msk smör

Spola kikärterna under vatten och låt rinna av, hacka vitlöken, mixa alla ingredienser (det funkar med stavmixer) till en slät smet. Forma burgarna med lite fuktiga händer. Stek i rapsolja och smör ca 2 min per sida.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer: