tisdag 4 maj 2010

Nu får det vara nog!

Jag vet att jag tjatar men nu räcker det! Jag vill INTE bli kallad tjockis, INTE höra hur stor jag har blivit, INTE få frågan hur mycket jag har gått upp, INTE få frågan om jag inte tror att det är tvillingar i alla fall. Att alla alternativ följs av ett ironiskt "höhöhö" eller en blinkning hjälper inte, det är INTE ok! FATTA!

Två dagar i rad har jag konfronterat kollegor, som kommit med liknande kommentarer, och sagt att det där är inte ok. Döm om min förvåning när svaret inte blivit "ok förlåt" utan "ja men vi menade ju bara att du är fin" MEN SÄG DET DÅ!!!! Säg att jag är fin, det håller jag med om och det kan jag ta som en komplimang, tjockis däremot kan jag INTE ta som en komplimang.

Jag har världens snyggaste gravidmage som jag är sjukt stolt över men jag är INTE en tjockis!

Jag har än så länge sluppit oinbjudna tafsare som ska hålla på och ta på magen men jag vet att många tjejer har problem med det. Det är ju nästan ännu värre. Vad skulle icke-gravida säga om någon bara gick fram och smekte dem över magen, är det ok? Nej naturligtvis inte, med andra ord, inte ok på gravida heller!

En sista grej, på mig syns det rätt rejält att jag är gravid men så är det inte för alla. Därför skulle jag också vilja påpeka att motsatsen till tjockiskommentaren INTE är ok heller, alltså kommentarer typ "Va är du gravid??? Det syns ju inte".

Egentligen är det rätt enkelt, behandla gravida som ni behandlar andra människor!!

Det var allt för idag!


PS. Om någon som är eller har varit gravid läser detta och älskade att bli kallad för tjockis under sin graviditet ber jag om ursäkt, det här är min personliga åsikt och jag är lite tjurig idag och måste få skriva av mig!

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag kan bara instämma! Jag är just nu gravid i 28 veckan och tack vare att min mage ploppade ut för cirka 3 veckor sedan fick jag i början mängder av "men var har du bebisen då, det syns ju inget". Sen magen väl behagade bli tydlig har alla de andra tre "tafsaren", "huuuur mycket har du gått upp mu", samt "tjockis-tillmälen" mer eller mindre varit min vardag. Jag arbetar i butik varför jag varje dag konfronteras med en mängd människor och ganska många stamkunder som tydligen tycker att det nu är "fritt fram". Försvann rätten till vanlig hederlig respekt med midjan?

Mia S sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag :-) Lycka till med graviditeten!