fredag 9 april 2010

På utflykt med magen...

Som synes på bilden så har jag, magen och maken varit i London några dagar. Det var riktigt roligt att komma iväg en sväng och London är ju alltid en höjdare (det blev mitt fjärde besök). Istället för att skriva exakt vad vi gjorde och vad vi åt varje dag tänkte jag göra det lite annorlunda. Jag tänkte presentera London ur mitt perspektiv som gravid. Så här kommer den, min gravida guide till London

Flygresan:

Vi flög från Göteborg med lågprisbolaget Ryanair. Ryanair har ganska många speciella regler (och dolda avgifter så pass upp). Som gravid bör du tänka på att om du flyger efter vecka 28 så måste du ha med dig ett intyg från läkare eller barnmorska att du är frisk och beräknat nedkomstdatum. Om man inte kan uppvisa intyg har Ryanair rätt att neka resa.

Jag var i slutet av vecka 26 när vi reste dit och i vecka 27 när vi reste hem men för säkerhetsskull hade jag med mig ett intyg från min barnmorska, men det behövde jag aldrig visa. Här kan ni läsa mer om Ryanairs regler för att flyga med bula på magen.


Övrigt som man bör tänka på är att det är större risk att drabbas av blodpropp när du flyger som gravid. Risken ökar ju längre flygresan är så en tripp till London på ca 2 timmar är ingen fara. Men det kan ändå vara bra att tänka på följande: sköna kläder, skor och stödstrumpor mot svullna ben. Stödstrumpor låter riktigt tantigt men det var faktiskt otroligt skönt, jag hittade ett par svarta ganska tunna på apoteket som inte såg så fula ut heller :-) Tänk också på att dricka lite extra vatten och ställa dig upp och gå i mittgången någon gång (det löser sig automatiskt eftersom man oftast behöver minst ett toabesök :-)).

Maten:

London är ju en världsstad där du naturligtvis kan hitta all slags mat om du känner för det. Men åker man till England vill man ju uppleva engelsk mat tycker jag :-) Den engelska maten med English breakfast och rejäl pubmat har fördelen att du håller dig mätt väldigt länge. Nackdelen är brist på grönsaker och variation tycker jag. Som en kontrast till pubmaten hittar man nästan överallt fik med färdigpackad fräsch snabbmat som sallader, smörgåsar och soppor. Min favorit blev trekantig smörgås med något vegetariskt pålägg och en riktigt stor burk med fruktsallad. Det var perfekt som lunch eller rejält mellanmål.


Fötterna:

Skönaskönaksköna skor. Tänk dina skönaste gympaskor. Glöm allt vad stil heter, du kommer inte ångra dig. Jag hade ett par sneekers som jag brukar gå mycket i och som jag aldrig har fått ont i fötterna av...fram till nu. Sitter fortfarande med ömmande fotsulor och fötterna i högläge. Tänk på att i London promenerar man mycket, det är mycket trappor och du väger förmodligen en del mer än vad du gör i vanliga fall.

Shoppingen

Det är ju inte jätteroligt att shoppa när man är större än vad man någonsin varit men i London finns det så mycket annat att göra och se så det gör inte så mycket. Om man ändå vill shoppa så kan jag tipsa om två affärer med fina grejer till både bebis och mamma. På Regent Street låg Mamas and Papas och på Oxford Street (nära Selfridges) ligger Mother Care. Den senare hade mest barnkläder men även ett litet utbud mammakläder. Missa inte heller Top shops mammaavdelning. Visserligen finns ju Top Shop även i Sverige men utbudet är inte riktigt det samma. För egen del shoppade jag en top, en blus och en jeanskjol och till Knyttet ett par sparkdräkter, strumpor och mössor i neutrala färger. Jag kanske lägger ut en bild på mina fynd lite längre fram.

Toaletterna

De stora varuhusen som Selfridges håller hög standard. Pubarna...sådär.

Engelsmännen

Här ska man naturligtvis inte generalisera, men visst är de väldigt artiga. Det finns till och med skyltar på tunnelbanan som uppmanar folk att t ex erbjuda sin plats till en gravid kvinna. Det hände mig när jag behövde det som bäst, på en överfull tunnelbanevagn ställde sig en man upp och frågade Excuse me, would you like to sit down? Jag blev otroligt tacksam och lycklig! :-)

På skylten står det: I'll offer you my seat. And I'll say thank you. What will you do? A little thought from each of us, a big difference for everyone. Mer sådant i Sverige tack! :-)

Sammanfattningsvis en tripp till London med gravidmage är absolut att rekommendera. Glöm inte det där med skorna bara.


1 kommentar:

Marica sa...

Spännande resa ni har haft magen maken och du :0) Sköt om dig !