måndag 20 december 2010

Julutmaningen vecka 5/7

Julvecka...vad kan vara ett realistiskt mål att hinna/orka med?

Förra veckans magsjuka har lett till att jag ligger hyfsat långt efter i julplanerna så jag har en del att baka och pyssla. Egentligen ska jag inte göra så himla mycket men allt tar ju längre tid med Lillkillen.

Jag vet ju att det kommer att ätas kakor och julgodis den här veckan, det är inget realistiskt mål att försöka begränsa detta. Istället väljer jag att koncentrera mig på att hålla matrutiner, d v s frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Då brukar det bli lättare att inte överdriva godisätandet. Jag har världens chans att jobba med mina egna matrutiner just nu eftersom jag faktiskt håller på att lära Lillkillen matrutiner. Han är fortfarande på "smakportionsnivå" så det blir inte så stora mängder mat men de senaste dagarna har han i alla fall ätit frukost, lunch och middag.

Till frukost kokar jag havregrynsgröt lite lösare och blandar i rivet päron, lunch blir någon grönsakspuré och till middag blir det en portion barngröt. Det verkar som att han gillar det mesta, grönsakspurén är fortfarande favoriten (morot och palsternacka mums!), det enda han faktiskt rynkat på näsan åt och spottat ut är mosad banan, trodde att alla barn gillade det! :-) Utöver de små smakportionerna ammar jag för fullt och eftersom det fungerar bra tänker jag fortsätta med det ett tag till.

Angående träningen den här veckan är målet att hinna med tre pass varav ett löpning. Tänkte att juldagen skulle bli en bra gym-dag (julstressen över och maken ledig) men då är det tydligen stängt på mitt gym :-(. Förutom löpning blir det trainer, poworkout och kanske yoga, har köpt min första yoga-dvd. Tänkte att det skulle vara perfekt träning när Lillkillen sover men jag har inte lyckats ta mig igenom de första solhälsningarna ännu.

Ha en bra dag!

En stor och en liten portion havregrynsgröt!

Inga kommentarer: