onsdag 1 december 2010

Mjölkfritt!

När Lillkillen började få lite ont i magen för ett tag sedan testade jag att ta bort allt med komjölk ur min mat. Efter en vecka gav det mycket goda resultat! :-) Nu har jag börjat "fuska" lite med mjölkprodukter men utan att överdriva och märker ingen direkt försämring så det verkar vara något övergående.

Att leva mjölkfritt är inte så jobbigt som man kan tro. Jag dricker väldigt sällan mjölk utan använder det mest i gröt eller matlagning och då fungerar det lika bra med soya- eller havremjölk. Jag äter yoghurt ibland men då gick det lika bra med soyayoghurt (den är lite läskig i konsistensen men blir helt ok om man rör den). Istället för crème fraiche eller matlagningsgrädde har alpro soya en bra matlagningsgrädde som fungerar perfekt! Har t o m testat baka småkakor på mjölkfritt margarin och det gick helt ok, inte som riktigt smör kanske men godkänt.

Det enda som var ett problem var smörgåspålägget. Älskar nämligen ost! Uteslöt ju i och för sig enbart komjölk så getost åt jag ibland men det blir lite dyrt i längden, samma sak med skinka och andra köttpålägg. Till slut hittade jag den här färskosten från tofuline som även gör jättegod mjölkfri glass...

Har testat alla smaker och jag tror att jag gillar original bäst med paprika och lite salladskrydda på! :-)

Inga kommentarer: