måndag 15 februari 2010

Magnus Betnér 5 pluppar - Restaurang Mañana på Stigbergstorget 1 överkorsad plupp

Kvällen började med asgarv till Magnus Betnér, Knyttet fick hoppa runt rejält där inne i magen. Betnér var bitter, vass, förbannad och hysteriskt rolig. Han drev bland annat med recensioner i lokaltidningar där det alltid utdelas 4 pluppar - oavsett vad som står i recensionen - därav min rubrik.

Efter Betnér stannade vi till och käkade på väg hem. Vi vill testa något nytt och valde den hyfsat nyöppnade tapasrestaurangen Mañana på Stigbergstorget. Första intrycket var gott, väldigt mysig lokal och trevligt bemötande. Vi pratade väl om det annorlunda sättet att beställa - du fick själv fylla i vilka tapas du ville ha i ett formulär. Men när vi lämnat i från oss vårt formulär tog det slut, då fick vi vänta och vänta och vänta och vänta och vänta.....

och vänta lite till. Jag var hungrig, vansinnigt hungrig. Makens öl var slut sedan länge men ingen bemödade sig att komma fram och fråga om påfyllning.

Till slut kom en servitör fram och berättade att vår mat var på gång men att potatisen vi beställt tyvärr var slut. "Kom ni på det nu", tänkte vi men protesterade inte. Maken nöjde sig med sina tre tapas och jag beställde en potatistortilla istället. Sen var det dags igen, att vänta och vänta och vänta och vänta

Och vänta lite till. Till slut kom maten, eller i alla fall en del av maten. Maken fick nöja sig med två tapas istället för tre. Alla mina kom men det fattades en utlovad sås till kycklingvingarna. Vi påtalade att det saknades en sak vi beställt "det ska jag kolla" sa servitrisen och försvann. Sen såg vi inte henne mer.

Den mat vi väl fick var riktigt god. Vi delade lite på mina tapas men eftersom maken är vegetarian så kunde han inte äta så mycket. Den borttappade tapasrätten dök aldrig upp, vi åt upp i lugn och ro men orkade inte med mer väntan utan tog in notan. I dricksfältet blev det ett stort fett streck, det hjälpte inte att det låg några gelehjärtan på notan.

Jag hoppas för deras skull att det här var en engångsföreteelse annars blir de nog inte långvariga i kvarteret. Vi kommer nog inte att ge restaurang Mañana på Stigbergstorget en andra chans, tyvärr! Lite gnälligt kanske men om jag går ut och äter vill jag att det ska fungera bättre än så här!

Inga kommentarer: