torsdag 25 februari 2010

Vecka 21

Nu börjar jag bli lite nervös...tiden går fort :-) Så här står det på Growing People om vad som händer i vecka 21

I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g.

Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smak av bittert och sött - om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.

Det står också det där som min barnmorska upplyste mig om senast, dags att öka på järnintaget för att inte ta så mycket av reserverna. Jag tror att jag får i mig ganska mycket järn naturligt, äter ofta bladspenat istället för sallad, äter överhuvudtaget mycket frukt och grönsaker och äter mycket mer kött nu än innan (då jag knappt åt kött överhuvudtaget). Dessutom hade jag ett väldigt bra utgångsvärde vid första undersökningen. Trots det ville min barnmorska att jag skulle komplettera med järntabletter, jag var inte överförtjust eftersom jag hade hört att de kunde ställa till det för magen. MEN nu har jag ätit Niferex i snart två veckor, tre tabletter per vecka, och det fungerar faktiskt helt ok. Tycker mig dessutom känna att jag inte är riktigt lika andfådd som innan.

Förkylningsläget är tack och lov lite bättre. Näsan är inte lika täppt och jag börjar faktiskt känna mig lite piggare. Stannade dock hemma idag också, även om jag tycker att det är tråkigt så tror jag att vila är det enda som gäller för att påskynda tillfrisknandet. Jag tror att Knyttet tycker att det är lite tråkigt att ligga hemma också för det sparkar som sjutton i magen, mysigt och hemtrevligt med lite sällskap :-) Ta det lugnt Knyttet snart kan vi träna igen!

Inga kommentarer: