söndag 28 februari 2010

Mitt surdegsbak...

Det hela börjar med en glasburk med äcklig brun sörja, själva surdegen. Jag fick den av mamma förra helgen och lovade att göra mitt bästa för att ta hand om den och hålla den vid liv. Detta läskiga men tydligen levande väsen har fått namnet Olle....Sur-Olle!

Lägg till bild
Igår kväll blandades en del av Olle ihop med ekologiskt rågmjöl och vatten till en om möjligt ännu läskigare sörja, som inte fick något namn.


Den här sörjan skulle vila över natten, jag är nästan helt säker på att den fick vila lite för länge, om det har någon betydelse för slutresultatet återstår att se. Till slut blandades den dock ihop med rågmjöl, rågsikt, salt och kummin till en kladdig deg som skulle jäsa ett par timmar. Degen skulle sedan ner i en form och jäsa ytterligare en timme innan det var dags för gräddning.

Själva degprocessen glömde jag fota men nu kan jag stolt meddela att det färdiga resultatet faktiskt blev något som liknar ett bröd. Hur det smakar får jag meddela imorgon...


Nu har Olle blivit i alla fall ett bröd, men ansvaret slutar inte där. För att det ska kunna bli fler bröd måste Olle matas varje vecka med rågmjöl och vatten, det har jag precis avklarat och nu vilar han ut på spisen. Imorgon åker han in i kylen men förhoppningsvis kommer han fram igen nästa vecka och blir ett bröd till. :-)

Inga kommentarer: