torsdag 11 mars 2010

Ny vecka och magstorlek...

Idag går vi in i vecka 23, så här står det bland annat på Growing People:

I vecka 23 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 600 g

Det finns många delar av nervsystemet som utvecklas i samspel med omgivningen. Ditt barn kan särskilja olika ljud, både inifrån som utifrån din kropp. Man har mätt ljudnivån i livmodern hos gravida kvinnor. Det har visat sig att fostrets omgivning, framför allt mammans pulsåder (aorta), producerar en ljudnivå på cirka 65 decibel. Detta är en hög nivå, men det verkar inte bekomma barnet. Vi vuxna skulle närmast betrakta en sådan ljudnivå som starkt buller.

Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulinet behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler

Det står mycket om ljud varje vecka. Jag har tänkt på det där med att spela musik för bebisen men det har inte riktigt blivit av, men jag har i alla fall en bola som tydligen ska göra bebisen lugnare. Jag vet inte om det fungerar men jag tycker att den är jättefin, fick den i julklapp av den blivande pappan.

Nu har jag alltså gått en bit över halvvägs, bebisen är ca 22 cm men ska ju bli mer än dubbelt så stor. Frågan är hur stor kommer jag att bli? Jag får fortfarande blandade kommentarer kring min mage, en del berömmer och säger att den är jättefin, andra (särskilt en kollega) tycker att den är jättestor och säger "ojojoj undra hur stor du kommer att vara innan sommarlovet".

Till en början blev jag väldigt stött av sådana kommentarer men nu har jag lärt mig skratta bort det. För vem bryr sig egentligen? Jag SKA ju bli stor, det hade ju inte varit bra om magen varit för liten heller? Jag är så sjukt trött på den här storleksfixeringen att jag bestämt mig för att skita i det helt och hållet, jag mår bra, det är det viktigaste. Jag äter bra och kryddar med lite choklad för själens skull :-) och orkar träna i alla fall ett par gånger i veckan. Så länge jag mår bra och inte stressar över varken vikt eller annat så tror jag att min bebis mår bra också!

Inga kommentarer: