måndag 1 november 2010

Att bli en medveten konsument!

Jag gör så gott jag kan. Bakar eget bröd så ofta jag kan och orkar, handlar ekologiskt och närodlat så gott det går, undviker flaskvatten, pantar och återvinner och känner mig medveten och duktig.

Sen jag fick barn har jag lärt mig ett nytt ord, BPA som står för Bisfenol A och finns i plaster som t ex vattenflaskor, burkar avsedda för matförvaring, insidan av konservburkar och nappflaskor (!). BPA har visat sig ha en massa negativa effekter för hälsan (läs bland annat här). Något som drabbade mig hårt var när jag hörde talas om Stefan Jarls nya film Underkastelsen som handlar om olika kemikaliers påverkan på vårt liv och hälsa. I filmen medverkar Eva Röse som gravid och nybliven mamma för att visa hur kemikalierna går från henne till hennes ofödda barn och senare genom amningen till hennes baby...

Tänker på hur jag genom hela graviditeten gick omkring och drack vatten ur begagnade PET-flaskor och åt micrad mat till lunch direkt ur plastburken nästan varje dag. Tänker på hur Lillkillen tar tag i mitt hår när vi busar på skötbordet och sedan stoppar sin lilla hand i munnen...vad är det i den där hårinpackningen som man inte behöver skölja ur håret? Men mest av allt blir jag förbannad på att det här är lagligt! Det går ju uppenbarligen att göra plastflaskor och hårinpackning utan en massa farliga och onödiga kemikalier..

Ja jag vet...pengar! Det kostar naturligtvis mer, men det borde i alla fall finnas något sätt för oss som inte vill stoppa i oss (eller våra barn) skiten att göra rätt val! Någon slags obligatorisk märkning kanske...

Man blir ju knäpp om man ska tänka på allt men jag fortsätter göra så gott jag kan. Köper BPA-fria nappar och flaskor till Lillkillen, slutar återanvända PET-flaskor och slår upp maten på en tallrik innan jag värmer i micron (ser ju dessutom lite trevligare ut). Idag klickade jag hem de här fina små burkarna från Babylooba, utan BPA och perfekta för att frysa in bröstmjölk eller små smakportioner (som det snart är dags för).

En som har lite bättre koll och verkar vara aningen mer medveten konsument än jag är en av mina favoritbloggare Sporty Spice, så här skrev hon för några månader sedan om ämnet.

Maken har vänligt nog lånat ut en av sina favoritflaskor som ska vara BPA-fri...

Inga kommentarer: