onsdag 17 november 2010

Kalljäst frukostbröd!

Fick detta recept från Syster Yster som förmodligen hämtat det från den här bloggen. Hade egentligen tänkt testa dem till farsdagsfrukost men då gick far i huset upp så tidigt så jag orkade inte :-) (han fick skylla sig själv helt enkelt). Det fick bli i morse istället...

1/2 paket jäst
7,5 dl vatten
1 msk olja

1 msk honung
1 tsk salt
1 dl havregryn
4,5 dl dinkel (jag tog siktat dinkelmjöl)
4,5 dl durumvete

1 dl hela linfrön
1 dl solroskärnor

Rör ihop alla ingredienserna och ställ att kalljäsa i kylskåpet över natten. Sleva ut till bullar på en smord plåt och låt de stå i 225 grader varm ugn i 22-25 min.

Jag värmde vattnet fingevarmt först så att jästen skulle lösa sig ordentligt. Degen går jättebra att bara röra ihop och sedan klicka ut på plåt med en slev, även om jag gillar att baka så gillar jag när jag slipper ta i degen :-) Bullarna blev riktigt goda och kändes nyttiga, för mig blev det ca 20 stycken.

Lyxigt med nybakt bröd på morgonen, det ska jag göra oftare!


Inga kommentarer: