söndag 21 november 2010

En underbar natt...

För ett tag sedan fick jag en fråga från Erika om hur jag skulle beskriva tiden som nybliven mamma. Jag har inte riktigt svarat på den för jag är rädd för att uttrycka mig för negativt, vill ju inte skrämma en blivande mamma! :-) För även om det är helt och hållet fantastiskt att vara mamma så kan det nog låta lite tuffare än vad det är, eller så kan man ju säga att man klarar av mer än vad man tror! Helt klart är i alla fall att det handlar mycket om sömn.

Det har ju minst sagt varit lite tuffa kvällar och nätter den sista tiden. Lillkillen har varit jättetrött men inte velat sova och när han väl har somnat har han vaknat en timme senare och hållt på så i stort sett hela natten. Magknip? Otrygg? Hungrig? Varm? Alla ovanstående? Seeegt hursomhelt! Sömn behövs!

Vi har försökt allt vad vi kan för att underlätta för Lillkillen. Jag har kört mjölkfritt ett par veckor och börjat dricka ett speciellt amningte, vilket faktiskt har fått Lillkillens mage att fungera bättre. Vi har även kompletterat med lite ersättning på kvällarna för att få ovan nämnda mage att bli lite mättare. Det har gått lite upp och ner, vissa kvällar har det inte alls fungerat med flaskan och då har han sovit dåligt, andra kvällar fungerar det bättre och då har han sovit bättre...ser ni ett mönster i det här? :-)

Igår kväll blev det lite sent men strax innan 21 somnade Lillkillen, efter att ha tömt flaskan och ammat rejält. Sedan sov han till 4 då jag fick gå upp och stoppa i nappen, först klockan 5:45 lyfte jag över honom i vår säng för att amma. Det räknar jag som en hel natt...Underbart! :-)

Inga kommentarer: