lördag 14 april 2012

Tappat konceptet...

Det känns som att jag har tappat konceptet litegrann kring maten. Jag vill ju ha en avslappnad attityd och där ingenting ska vara förbjudet men sådant som är riktig skit (typ läsk och chips) är ytterst sällsynt.

Jag tycker absolut att man ska kunna äta allt men inte hela tiden och på den sista tiden har det kanske blivit lite väl mycket av...allt. Inte minst under påsken. Vad hände egentligen? Jag var ju så himla peppad, dedikerade till och med en låda i skrivbordet på jobbet till "mellanmålslåda" men där ligger det bara några gamla aprikoser och torkar bort...nej det är visst dags för en liten uppryckning. Det blir ingen challenge den här gången, har inga kilon att gå ner, utan bara en "Skärp till dig hörru"!

För att skärpa till oss lite har vi återinfört lördagsgodis här hemma. Det innebär att en dag i veckan är det ok att äta chips, godis, fikabröd eller vad man vill i rimlig mängd. Andra dagar är det strängt förbjudet. Egentligen är ju förbud mot mina principer, men ibland kan det behövas för att bryta en dålig vana. Att säga att det är ok att äta "vad som helst" en dag i veckan är också lite konstigt för på sätt och vis kan det bli så att man "måste" äta något onyttigt för att jag...får.

Som synes är jag lite dubbel till detta med "lördagsgodis" men det har fungerat tidigare som ett sätt att få ner sockerkonsumtionen (i mitt fall) därför får det en ny chans. Vi kör i alla fall fram till varvet! Någon som hänger med?

Det går faktiskt att äta gott utan en massa konstgjorda färgämnen och socker. Kolla in vad vi åt till fredagsmys den här veckan:
 Nötter, vindruvor, grönsaksdipp, hempoppade popcorn...gott va?


Förutom att skärpa till godisätandet satsar jag på bra mat, ordentliga mellanmål (särskilt under träningsdagar) . Inte så stora förändringar med andra ord, bara en liten uppskärpning.

 

Inga kommentarer: