måndag 18 april 2011

13. Mitt bästa kosttips

Det går lite sådär med bloggutmaningen men jag kämpar på.

Det här med kosten kan vara ett känsligt kapitel. Jag slås ofta av hur mycket många krånglar till kosten med dieter, tillskott, proteinpulver you name it! Det funkar säkert för många men inte för mig.

Jag tyckte att jag lärde mig mycket om min kropp när jag var gravid och hittade ett bra och balanserat sätt att äta. Godis och fika är helt klart min stora "last". Ett tag körde jag med en "godisdag" i veckan och det fungerade bra men det blir ju lite konstigt också, som att man "måste" äta godis bara för att det är helg till exempel. Numera äter jag sött när jag känner för det, äter jag bra i övrigt så känner jag inte för det speciellt ofta eller i alla fall inte i några större mängder. Skulle det vara så att det någon vecka blivit lite för mycket av det goda så kan jag utnämna veckan efter till godisfri, men i övrigt har jag inga förbud.

Med risk för att låta alltför klämkäck här kommer mina tips: lyssna på kroppen, ät på regelbundna tider, ät mat! Don't drink your calories (den sista har jag snott från Biggest Loser :-))

Jag försöker också tänka på att äta så "rent" som möjligt d v s mycket ekologiskt, undvika halvfabrikat, sötningsmedel mm men hey I'm only human! Självklart följer jag inte detta till punkt och pricka. Läste för ett tag sedan att om du äter bra till 80% så kan du slarva 20 utan att det skadar för mycket. Tyckte att det passade ganska bra in på mig!

1 kommentar:

Biggest Loser sa...

Väldigt bra tips. Just det med dryck och kalorier är en enkel metod för att spara in mängder. Då kan man dessutom med gott samvete unna sig en en godisdag som du gjorde tidigare.