torsdag 28 april 2011

Linsgryta

Längesedan jag bloggade recept nu, så här kommer ett, något förvirrat!

Jag gillar det här med samma mat till hela familjen, så idag blev det både vegetariskt (maken) och barnvänligt (Lillkillen) :-)

Det ursprungliga receptet har jag hämtat från den här utmärkta boken, men naturligtvis var jag tvungen att göra det på mitt eget sätt. Så här gjorde jag:

1 bit purjolök
1 1/2 gul lök
1 klyfta vitlök


...hackade jag och fräste i lite gurkmeja.

ca 3 morötter
1 palsternacka

4 potatisar


...skar jag i lika stora bitar och lät fräsa med löken och 2 dl röda linser.

Eftersom det här ska bli en barnvänlig rätt får det inte stekas utan bara fräsas lite lätt. Så ganska snart hällde jag i ca 1 liter vatten, kryddade med timjan och lät allt koka i 15 minuter. Sedan tog jag undan och mixade Lillkillens del och kryddade vuxengrytan med en grönsaksbuljongtärning, lite salt och peppar. Både vuxna och barn fick jasminris och en klick turkisk yoghurt till.

En lättlagad gryta som gick hem hos hela familjen!

Inga kommentarer: