söndag 18 maj 2008

Motivation och målsättning!

Jag tycker det har en positiv effekt för min träning att sätta upp ett konkret mål...typ cykla tjejvättern, Hisingen runt eller liknande. Problemet med denna typ av mål är att man oftast inte har någon plan för vad som ska hända sen. Det är lätt att veckan efter att målet uppnåtts blir lugn kanske till och med helt träningsfri och så kan det lätt fortsätta.

Började tänka på det här när jag var ute i skogen och sprang idag. Parkeringen intill spåret har varit proppfull (eller knôkad som de säger här i Göteborg :-))) de senaste veckorna men idag var den långt ifrån halvfull. Det har naturligtvis att göra med att Göteborgsvarvet gick av stapeln igår, idag får alla vara hemma och vila och äta pizza (eller vad man nu gör efter en halvmara :-)). Men hur ser det ut nästa vecka? Hur många är tillbaka i löparspåret då? Och hur gör man egentligen för att behålla träningsmotivationen även efter ett uppnått mål?

Här känns klassiker-konceptet bra, i alla fall för mig, för inte en chans att jag kan sluta träna i sommar när jag ska springa Lidingö tjejlopp i september. Och inte en chans att jag kan ligga i soffan och käka chokladpraliner hela julen eftersom jag sparat tjejvasan till nästa år :-) Det ultimata träningsupplägget helt enkelt! Jag får hoppas att efter tjejvasan 2009 är jag så pass bra tränad och så inne i det att träningen känns helt naturlig även efter uppnått mål, vi får väl se!

Inga kommentarer: