tisdag 27 september 2011

Dagens lunch - italiensk fiskgryta

Som fru till en fiskallergiker har jag med åren blivit rätt dålig på att laga fisk. Jag har ätit sushi, rökt lax, sill och en och annan räka. Men sedan Lillkillen började äta fast föda försöker jag få till fisk till lunch i alla fall en gång i veckan.

Idag blev det Italiensk fiskgryta, ursprungsreceptet kommer från favoritboken no 1, men jag gjorde så klart på mitt sätt.







- 1/2 lök och en liten vitlöksklyfta hackades och frästes i lite olja.

- Sedan hällde jag i en burk krossade tomater och kryddade med salt, pressad citron, basilika och persilja.

- Tomatsåsen fick bubbla ihop i ca 10 minuter innan jag la i ett paket halvtinad hokifilé som jag skurit i bitar.

- På med lock och så koka i ca 10 minuter (tror att min kokade lite längre). Vänd försiktigt runt fiskbitarna ett par gånger.

Jag och Lillen käkade grytan till couscous men jag kan tänka mig att det funkar lika bra med ris eller pasta.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: