onsdag 21 september 2011

Mina bästa kokbokstips - del 1

Jag älskar kokböcker men är egentligen rätt dålig på att följa recept. Men kokböcker som inspiration använder jag hela tiden. Nu tänkte jag tipsa om några av mina favoriter, några har jag redan skrivit om men de är så bra att de är värda att lyftas fram lite extra.

Första måltidsboken – En kokbok för hungriga barn och deras föräldrar av Johanna Westman använder jag nästan varje dag. Den är smart uppdelad: frukost, lunch, mellanmål, olika middagsrätter och efterrätter och kalas. De flesta recept fungerar bra eller går enkelt att anpassa till en ettåring utan full uppsättning tänder men smakar även bra för vuxna. Recepten är väldigt lättlagade och tanken är att det ska vara god och nyttig mat som man ska orka laga även efter en tuff arbetsdag eller förskoledag eller för att snabbt utfodra hungriga barn till lunch.

Utöver recepten finns även en hel del tips om matvägran, sjukdomar, pyssel och annat. Jag gillar verkligen den här boken, inte bara för recepten utan för att jag tycker att Johanna Westman verkar ha en väldigt sund inställning till mat. Maten ska vara nyttig, hemlagad och god men inte krånglig. Det finns annat än sockrade efterrätter och fikabröd som är gott men socker är inte förbjudet, det handlar om när och i vilken mängd. Avslappnat och bra, men ju senare man introducerar sockrade produkter desto bättre. Jag håller med till punkt och pricka!

Lillkillen och jag har testat de flesta av recepten ur lunch- och mellanmålskapitlet och väldigt många av de andra. Jag gillar mellanmåls- och frukostkapitlet väldigt mycket då dessa måltider ofta är svåra att variera. Lillkillen gillar det mesta, favoritlunchen är nog Dinkelplättar med fyllning eller Köttbullar och favoritmiddagen Risotto eller Pizza med linser.

Gillar ni nybakt bröd till frukost? Boken har också ett suveränt recept på nattjästa frukostbröd som är lätt att anpassa efter vad som finns i skafferiet.

Om jag måste säga något negativt om den här boken så hade jag kanske velat ha lite fler vegetariska recept, en hel del grönsaksrecept men inte så mycket bönor med mera. Dessutom kan ibland antalet portioner vara lite snålt tilltaget. Men på det hela taget, mycket väl godkänt till den här boken!

Fortsättning följer…

Inga kommentarer: