lördag 1 mars 2008

Godisdag!

Det står ofta på veckotidningarna eller kvällstidningarna..."så här blir du av med ditt sötsug" eller liknande rubriker.

Jag har läst alla de artiklarna och testat många av tipsen och har konstaterat...det fungerar INTE! Du blir aldrig helt och hållet av med ditt godissug (om du är en person som gillar sött vill säga). Du kan visserligen förskjuta godisätandet men förr eller senare kommer du hamna i situationer då det bjuds på godis, fika eller liknande och då krävs det enorm will power för att stå emot.

Det som fungerar för mig är att ge mig själv en "fridag" varje vecka då allt är tillåtet. Det betyder inte att jag svullar i mig flera kilo lösgodis toppat med lite chips och massor av läsk på de här dagarna. Tvärtom passar jag på att njuta av det som jag verkligen gillar till exempel lite god choklad eller bara några bitar smågodis. Jag har kommit på att det räcker med lite, äter jag för mycket mår jag bara dåligt och får ont i magen.

Att jag bara unnar mig det här en gång i veckan har fått den effekten att om jag blir godissugen mitt i veckan kan jag hejda mig och tänka...om jag äter det här nu, då har jag försakat min godisdag och får gå utan hela helgen. Då blir det lättare att stå emot det onödiga ätandet mitt i veckan, tycker jag i alla fall!

Nu betyder inte det här att det inte kan finnas undantagsveckor då till exempel du är bjuden på en fest på fredag och en annan på lördag. Det är helt ok bara det inte blir varje vecka!

Inga kommentarer: