lördag 8 mars 2008

Lördag...vilodag och godisdag!

Äntligen helg! Var ute med goda vänner igår och drack ett par glas vin! Tänkte att nu ska jag väl ändå få sova ut imorgon, men inte! Vaknade jättetidigt, runt halv sju, vilket katterna hörde och startade en jamkör utanför sovrumsdörren. Jag gjorde mitt bästa för att somna om men strax innan åtta gav jag upp och gick upp till de hungriga katterna.

Jag började min tidiga morgon med att röja i köket och baka en laddning frukostmuffins, mycket mumsiga och inte alls speciellt onyttiga. De två senaste träningspassen känns rejält i benen så idag blir det till att ta det lugnt!

Recept på frukostmuffins!

10 stora muffins

5 dl vetemjöl (eller de lite nyttigare dinkelmjölet)
1/2 dl havregryn
1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrö
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 dl råsocker + lite till garnering
2 ägg
100 gram smält smör
3 dl mjölk

1-2 äpplen i klyftor + kanel

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda de torra ingredienserna i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa äggen ordentligt och blanda i smör och mjölk. Tillsätt äggblandningen till de torra ingredienserna och rör samman allt. Rör inte för kraftigt utan bara så att det blandar sig. Fyll muffinsformar nästan ända upp till kanten. Vänd äppelklyftorna i kanel och tryck ner minst 2- 3 i varje muffins. Strö över lite råsocker och grädda sedan mitt i ugnen i 25-30 minuter. Om du har små formar (typ bullformar) kan du korta gräddningstiden lite.

Lycka till!

Inga kommentarer: