måndag 12 januari 2009

Kaklådan!


I mitt arbetsrum (som jag delar med 8 andra lärare) har vi en låda (typ kökslåda) som hela förra terminen var fylld till bristningsgränsen med kakor. Inte bra, det insåg alla! För mig var det ingen jätteproblem eftersom det var ett sätt för mig öva upp min självkontroll, d v s att inte äta som en galning trots att det finns kakor tillgängligt, eventuellt äta en eller två och inte sjutton. Det funkade nästan jämt men bättre för mig än för övriga! :-)


Någon kom på den intelligenta idén, vi köper riskakor och digestivekex istället. Det var väl kanske inte riktigt lika onyttigt så dessa åt vi ÄNNU mer av, man tänker inte logiskt när man är godissugen! :-) I början av den här terminen var alla inne i någon slags "nystartsfas" och kaklådan lades ner. Någon knorrade lite besviket men menade att hon kunde köpa egna kakor. I fredags när det röjdes lite i arbetsrummet hittades några påsar med pantflaskor - en inte allt för besvärad lärare åtog sig att panta dessa och köpa något "till oss"... och vipps var kaklådan tillbaka! Till allas stora lycka! :-)


Jag har ännu inte tagit någon, jag har gett mig godis- och kakförbud tills på fredag - då är nog kaklådan tom igen! :-)


Går det till så här på mer mansdominerade arbetsplatser också? :-)

Inga kommentarer: