måndag 7 mars 2011

1. Min idrottsbakgrund

Här kommer svaret på första frågan i bloggutmaningen:

Jag vet inte om jag har så mycket idrottsbakgrund egentligen, men här följer en resumé av vad som hände innan den här bloggen föddes!

Långt tillbaka i tiden höll jag på med friidrott, golf och jazzdans. Jag gillade träningen men var ointresserad av att tävla. På idrotten i skolan var jag lat och ointresserad, alldeles för mycket bollsporter ansåg jag. På vintrarna åkte jag en del skidor, både på längden och utför men hellre än bra om man säger så. Men eftersom jag är uppvuxen i en snösäker del av Sverige så hörde det där med skidåkning liksom till allmänbildningen!

Efter gymnasiet flyttade jag söderut för att plugga och träningen blev mer och mer sporadisk. Ibland fick jag för mig att jag skulle ut och springa. Ett tag tränade jag gruppträning som spinning, body pump och danspass. Vissa veckor tränade jag 4-5 gånger, sedan kunde det dröja 3-4 veckor tills nästa gång. Behöver jag säga att jag inte var speciellt vältränad?

När jag träffade min man introducerade han mig till cykling, jag var till en början mycket skeptisk. Nykär som jag var la jag på mig några obligatoriska "sambokilon" och blev mer och mer ur form. För att göra något åt saken började jag springa igen. Jag sprang en slinga inte så långt från där vi bodde, den är väl drygt 2 kilometer och ganska platt. Än idag minns jag lyckan då jag tog mig runt hela varvet utan att stanna och gå :-) Det började bli roligt att träna igen. Maken tog med mig på cykelturer, jag började cykla lite smått med en kompis och tillsammans tog vi oss igenom mellanrundan på Hisingen Runt, 5 mil. Tillsammans cyklade vi också Tjejvättern. Jag började bli mer och mer hooked på cykling!

I 30-årspresent fick jag, av mina föräldrar, en racercykel. Världens finaste tyckte jag då, nu är jag lite sugen på att byta ut den. I samma veva började min syster och jag prata lite löst om det här med tjejklassikern. Hon hade precis fött sitt andra barn och jag gillade tanken med ett konkret mål att sträva emot. Utmaningen var antagen, Tjejvättern 2008 skulle vara vårt första lopp. Resten står att läsa i den här bloggen! :-)

När jag läser det jag precis skrivit slås jag av att jag, som inte gillar att tävla kan anmäla mig till lopp efter lopp och motiveras av det. Kanske har jag äntligen lärt mig hur jag tävlar mot mig själv!

Inga kommentarer: