tisdag 29 mars 2011

11. Favoritkonditionsträning

Det går ju sådär med min blogggutmaning, men jag har inte glömt. Här kommer en fråga till...

Spontant säger jag cykling. Cykla i grupp är oslagbart, du kommer ut på långa härliga rundor, träffar människor som du aldrig skulle ha träffat annars, stannar och fikar ställen där du aldrig skulle ha fikat annars och cyklar sedan hem och njuter av din prestation.

Att cykla själv kan också vara riktigt skönt. Du väljer själv var du kör och i vilket tempo. Eftersom jag inte klarar av att cykla med musik så hinner jag tänka massor under ett cykelpass. Nackdelen med att cykla själv är väl att det kan vara riktigt surt om det blåser mot...och att fikapauserna blir tråkiga :-)

Nackdelen med cykling i allmänhet är att det är en prylsport. Prylar tar tid, kostar pengar och kan krångla. Punktering, hoppande kedjor och trilskande växlar...I don't like it!

Ju mer jag springer börjar jag därför gilla enkelheten med löpningen. På med skorna och kör liksom. Det värsta som kan hända är att man snubblar och stukar foten eller? Dessutom är löpningen mer tidseffektiv (mitt favoritbegrepp som småbarnsmorsa :-))Det jag saknar i löpningen är den sociala biten. Är grymt sugen på att testa Friskis löpträning i grupp men har inte riktigt vågat ännu, fånigt jag vet! :-)

Sammanfattningsvis, cykling vs löpning

Socialt 1-0
Skonsam träning 2-0
Dyrt 2-1
Tar tid 2-2
Fikapaus är helt ok 3-2
Det gör ondare att ramla 3-3

Jämt så det förslår alltså, nu måste jag fixa lunch till den lille Buskillen innan han äter upp min dator.

Inga kommentarer: