tisdag 8 mars 2011

2. I mina öron när jag tränar.

När jag cyklar lyssnar jag aldrig på musik, egentligen hade det nog varit skönt när jag cyklar själv eftersom man då är ute ganska lång tid men jag känner att jag vill ha full fokus på trafiken.

När jag springer händer det att jag lyssnar på musik. Om jag väljer att lyssna på musik under ett löppass är det för att få lite ytterligare motivation och "boost"så då ska det vara musik med lite fart i. För att bara få bra löplåtar i öronen brukar jag pyssla ihop spellistor i Itunes. Jag är inte så petig att jag tänker på bpm utan det handlar mer om känsla. En bra löplåt är inte nödvändigtvis en bra "lyssnalåt" tvärtom kan det vara ett ganska effektivt sätt att "döda" en favoritlåt att sätta den i en mixad spellista. Jag försöker blanda så gott det går i mina spellistor för att få springa till olika typer av musik, just nu är det allt från Shakira och September till Coldplay, Timo och Säkert. Leker med tanken att mixa ihop en spellista som ska räcka hela Göteborgsvarvet men tänker att jag kanske hellre ska njuta av stämningen och sorlet, det kanske kan lyfta mig lite mer än musik. Vad tror ni?

Om jag inte lyssnar på musik händer det att jag lyssnar på podradio. Har till exempel testat promenera och springa till gamla sommarprogram, det fungerar jättebra. Jag kan lyssna hyfsat okoncentrerat (till skillnad från när jag lyssnar på ljudböcker) och de är lagom långa.

MEN, vissa gånger är det oslagbart att springa under tystnad. Till trafikbrus eller vajande träd! Med bara mina tankar som sällskap.

Inga kommentarer: