torsdag 10 mars 2011

Mina bästa barnmatstips del 1

Jag har valt att, i alla fall nu till en början, laga så mycket som möjligt av Lillkillens mat av några anledningar. En av anledningarna är att jag vill veta vad jag stoppar i honom, barnmatsburkar håller bra kvalitet men lagar jag själv har jag full kontroll. I burkarna är allt rört ihop, lagar jag själv kan jag se om Lillkillen gillar köttet, morrötterna eller potatisen till exempel. Jag vill välja bra råvaror, för hela familjens skull, och att hitta bra ekologiska grönsaker och frukter, fint kött och kyckling har blivit något av en sport för mig. Dessutom är det väldigt roligt att laga barnmat!

Speciellt krångligt behöver det inte heller vara. I brist på träningspass att rapportera om tänker jag dela med mig av mina, något osorterade, bästa barnmatstips. Innan jag får värsta präktig-stämpeln på mig vill jag dock påpeka att jag serverar barnmatsburkar ibland, de är inte minst väldigt praktiska att ta med sig och ta till när tiden är extra knapp och inspirationen tryter.

Ett annat påpekande: Tänk på att alla barn är olika, det som fungerar för en kanske inte fungerar för en annan. Jag skriver ingen handbok utan bara mina egna erfarenheter.

-Smakportioner

Lillkillens första smakportion var potatis blandat med morot. Bara potatis ger en ganska stabbig konsistens som är svår att svälja. Att mixa potatis fungerar inte alls, det är något med stärkelsen, om man däremot blandar i morot, palsternacka eller broccoli blir den lättuggad och bra. Morot som första smak är även bra eftersom den är ganska söt, precis som bröstmjölk. Däremot kan morot fungera lite ”stoppande” för den lilla magen, så ta det lugnt i början.

-Första frukten

När Lillkillen testat morot, palsternacka, broccoli, och barngröt fick han smaka sin första frukt. Mosad banan. Banan är ju en alldeles utmärkt frukt. Lätt att mosa, kommer i sin egen förpackning och är lätt att få tag på ekologisk till ett bra pris. Problemet var bara att Lillkillen rynkade på näsan och spottade ut nästan allt. Broccoli gick bra men inte banan alltså! :-) Bättre gick det med päron som jag rev fint och blandade i barngröten. Bra att veta är att päron är lösande för magen.

Numera äter Lillkillen gärna banan både i gröt och som mellanmålsfrukt!

- Kiwi

Gott, nyttigt och hyfsat lätt att få tag på ekologisk. MEN, lite svårmosad. Till Lillkillen, som accepterar lite bitar i maten, har jag ibland skrapat ur kiwin med en sked. Om jag ska göra större laddning mixar jag med stavmixer till slät puré. Till en liten smakportion eller till exempel en portion gröt går det bra att pressa kiwi genom en vitlökspress. Jag har skaffat en ny som jag bara använder till barnmat.

Bra redskap!

Färgglatt kiwimos!

-Kryddigt och gott

Från den alldeles utmärkta boken, Josses barnmat, har jag hämtat följande tips. Lite kanel eller kardemumma tar fram det söta i frukten. Jag har t ex testat "krydda" kiwi, äpple, hallon och banan. I gröten får Lillkillen nästan alltid kanel tillsammans med någon frukt, mycket gott och populärt.

Boktips!

- På tal om gröt.

Visst lagar jag den mesta av Lillkillens mat men gröt och välling får han "färdig". Anledningen är att det annars kan vara svårt för barnet att få i sig tillräckligt med järn. En sak stör mig dock, det finns väldigt få grötar som inte är smaksatta. Det är "äpple och päron", "banan" eller "fruktgröt". Oftast består smaksättningen av juicekoncentrat. Förstår inte varför, det måste ju vara bättre att tillsätta färsk frukt i efterhand? På så sätt blir det ju dessutom lite mer variation i kosten, gröten smakar inte alltid banan (eller vad det nu kan vara). Det har varit i stort sett omöjligt att hitta 6-månadersgröt utan smaksättning tills den här gröten dök upp hos Nestlé. Nu närmar sig Lillkillen 8 månader så snart ska han även få testa Nestlés fullkornsgröt, kommer undvika de smaksatta grötarna in i det längsta.

Inga kommentarer: