fredag 11 mars 2011

Mina bästa barnmatstips del 2.

Snabbaste lunchfisken:

Jag är verkligen inte bra på att laga fisk. Eftersom min man är allergisk så lagar jag det ytterst sällan. Äter jag fisk blir det sushi, skaldjur, färdigköpt gravad lax, mikrokokt laxfilé eller makrillfilé på burk, lättlagat med andra ord :-) Till Lillkillen serverar jag fisk en gång i veckan och efter några misslyckade försök har jag hittat på följande rätt som kan varieras med sås och olika grönsaker.

På ICA köpte jag fryst miljömärkt rödspätta. Spättafilén lägger jag i kokande osaltat vatten. Ibland lägger jag i en liten klick smör och lite fryst dill. Fisken är klar på ca 5 minuter. När den kokat klart tar jag upp den, dubbelkollar så att den inte innehåller några ben, tar bort eventuellt skinn och mosar med lite smör (om jag inte haft det i kokvattnet). Oftast gör jag också en sås som jag smaksätter med citron och dill. Ibland blir det bara ett par droppar citron direkt på fisken. "Fiskmoset" serveras med potatis och någon grönsakspuré. En mycket populär lunch här hemma!

Inga kommentarer: