lördag 12 mars 2011

6. Mål med träningen

Dags för sjätte delen i bloggutmaningen.

I och med Tjejklassikern, som jag genomförde 2008, började jag inse hur viktigt det är för mig att ha ett konkret mål. Jag kan inte bara tänka att jag ska träna för att må bättre eller bli piggare t ex. Det hade aldrig motiverat mig till att träna simning med våtdräkt i iskallt vatten, det gjorde däremot Vansbro tjejsim. Det hade aldrig motiverat mig till alla regniga cykelturer, det gjorde däremot målet att cykla Vätternrundan på under 13 timmar...Ni förstår hur jag tänker!

Problemet är när det är ett mål som ligger långt fram, då gäller det att hitta små konkreta delmål, som efter graviditeten då det kunde vara att klara plankan på fötterna ett visst antal sekunder, orka springa 5 kilometer på under halvtimmen, komma i de där jeansen mm

Allt ovanstående är nu uppnått. Nu jobbar jag på löpformen för att klara Göteborgsvarvet på en bra tid. Vad som är en bra tid har jag inte riktigt bestämt, jag har ju aldrig sprungit det innan så jag har ingen tid att slå. Men jag tror att det kommer växa fram under träningens gång.

Vill bara förtydliga att jag självklart tränar både för att må bättre och bli piggare men just nu räcker det inte med bara det som motivation.

Inga kommentarer: