tisdag 15 november 2011

Löparknä?

Precis som befarat vaknade jag med träningsvärk i morse! Det gör ingenting, jag applåderar träningsvärken. Däremot känner jag mig liiiiiite orolig över den smärta jag känner i vänster knä.

Det började redan igår under passet men först på den sista intervallen när jag var på väg nedför. Smärtan var uthärdlig, det gick att springa, men jag fixade inte riktigt att trycka på som jag ville. Joggade lätt på nedvarvningen och tänkte att det skulle släppa, - det gjorde det inte - tog en promenad idag och tänkte att det skulle släppa - det gjorde det inte då heller!

Konsulterade doktor Google och hittade bland annat följande, jag citerar...
  • Smärta på utsidan av knät Check!
  • Smärtan ökar under pågående löpning, speciellt vid backar Check!
  • Smärtan kan till slut bli så fruktansvärd att man omöjligt kan ta ett steg till (känns som en kniv i knät) Nej dit kom jag aldrig!
  • Även den mest härdade löparen kan tvingas bryta p.g.a. smärtan.Never give up! :-)
  • Smärtan blir extra påtaglig när man försöker springa i nerförsbacke.Check!
  • På plant och jämnt underlag känns däremot inte smärtan lika intensivt.Check!
  • Smärtan upphör i stort sett på en gång när man slutar springa, även om området ömmar när man försöker massera det.Känns inte när jag masserar men däremot lite när jag är stilla
  • Smärtan dyker inte upp förrän mitt under passet, men gärna direkt efter att man tagit sig uppför en backe Svårt att säga då det bara hänt en gång!
  • Reflexmässigt börjar man springa med allt stelare ben; smärtan är något mindre om man undviker att böja i knäleden. Check!
  • Smärtan kan även kännas i utsidan av låret, men mer sällan i höften eller stjärten.Nope
  • Uppkommer ofta i samband med någon form av överträning t.ex. fördubbling av löpdistansen eller kraftig ökning av antalet backintervaller. Vet inte vad jag ska säga, kan det vara för att jag inte sprang något förra veckan och sedan ganska tufft igår?
Blir inte klok på detta. Tänker att ett löparknä inte kan dyka upp bara sådär eller? Har ingen koll på sådant här, har aldrig varit riktigt skadad och får aldrig ont av att springa. Frustrerande!

Men men, jag tänker inte hänga läpp för detta. Min strategi blir som följer:

  • Ingen löpning eller PW förrän tidigast fredag
  • Utföra diverse stretchövningar för höft och rumpa (ska tydligen lindra enligt vissa)
  • Utföra styrkeövningar för höften som enligt Runners World ska hjälpa
Vilken tur att jag råkade köpa just det här numret...
Någon som har erfarenheter av detta?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där förbaskade löparknät, eller det onda som jag säger (har skrivit ett och ett annat inlägg om just det onda). Det bästa tips som jag har (efter test och lyckad verifiering) är att du masserar benen (utsida lår, insida ovan, under etc, allt som går att massera!) med en foamroller!

Foamroller är ett utmärkt redskap att ha hemma. Önska en till julklapp ;)

Det finns flera youtube-videon om just foamrollern och hur du ska gå tillväga för att bli av med just löparknät; det är ITB-senan som är för kort.

Lycka till!