fredag 7 januari 2011

Att döda ett sötsug...

...går det? Har ni några tips?

Tänker vara lite hård med mig själv under årets första veckor. Men julens godisfrossande har gett mig ett galet sötsug så det är inte lätt, men här är några strategier som jag brukar använda mig av.

- Äta lite av det jag är sugen på har länge varit min grej. Det är lite vanskligt för det är lätt att man trillar dit och äter upp allt, då gäller det att inte ha så mycket hemma. Jag brukar ibland köpa kanske 10 bitar smågodis. Det räcker, äter man för mycket blir det ofta äckligt ändå och jag får magknip.

- Äta något annat sött som inte är superonyttigt, typ en frukt, lite russin, osaltade cashewnötter. Det här känns dock nästan lika vanskligt då det är lätt att fastna i ett "svullande".

- Äta något annat som inte är sött. Förmodligen kommer sötsuget av att man ätit för lite men jag har svårt att få det här att fungera. Jag vill ha något sött, inte ett ägg...

- Bryta en vana, göra något annat...det är det jag försöker idag. Det är fredag men istället för något "fredagsmysigt" sitter jag här med en kopp te. Vem har sagt att man måste äta något man plockar ur en skål bara för att "På spåret" är på TV? Vardagar fungerar det oftast bra att äta ordentligt och hålla blodsockret i schack men helgerna, varför ska det vara så jobbigt?

Finns det något mer?

Inga kommentarer: