måndag 10 januari 2011

Vilodag!

I natt har vi sovit lite taskigt, hela familjen. Lillkillen vaknade strax innan sju, som han brukar, men oftast somnar han om efter att jag ammat honom, inte idag dock. Vi tog istället en tupplur efter frukost och sov till klockan 10, riktigt skönt!

Efter lunch tog vi en promenad på ca 40 minuter så att Lillkillen skulle få sova igen. Det har blivit lite mer promenadvänliga vägar här i Göteborg så det gick att ta sig fram, trots små hjul på vagnen. Ser fram emot fler och längre promenader fram över, Lillkillen sover bättre och jag får komma ut och röra på mig.

På tal om mat så håller jag på och läser "Kärnfrisk familj" om en dansk familj som vände fysiska och psykiska problem genom att ändra kosten och minska antalet kemikalier i vardagen. Boken är verkligen jätteintressant även om jag kanske inte skulle kunna tänka mig att anamma alla idéer. Ett tips som jag redan tagit till mig är att det går att styckefrysa bananer. Den danska mamman använde dem i smoothies, jag använder dem i barnmat.

Ett perfekt sätt att ta tillvara på bananer som börjar bli lite övermogna, det tar ju rätt lång tid för en bebis att äta upp en hel banan. Idag mixade jag två bitar frusna bananer med en kiwi till en smaskig puré som både räcker till efterrätt till lunchen och till kvällsgröten, smart va?

Inga kommentarer: