lördag 22 januari 2011

Magmuskler...

Det börjar hända något trevligt, jag har börjat få magmuskler igen. Det var ett tag sedan, ett kärt återseende! Efter graviditet och förlossning är det säkert lätt att tro att magen aldrig blir som vanligt men nu känns det faktiskt som att jag är tillbaka. Så till er alla nyblivna mamas som kämpar, ge inte upp. Men ta det försiktigt i början! Så här gjorde jag, hoppas att det kan inspirera.

Direkt efter förlossningen kändes det som att jag inte hade några magmuskler överhuvudtaget. Då jag förlöstes med kejsarsnitt hade jag också ganska ont i magen, i och runt såret. Precis som under graviditeten fick jag hjälpa till ganska mycket med händerna till exempel för att komma ur sängen. Jag började ganska tidigt med Olgas andningsövningar och vanliga knipövningar och märkte snart skillnad, kände att jag började koppla på magmusklerna mer när jag gjorde vardagliga saker.

På grund av såret fick jag inte lyfta något som var tyngre än min son de första två månaderna. Ärligt talat så kunde jag faktiskt inte lyfta något tyngre. Efter runt två månader började det kännas bättre, jag kände att jag kopplade på magmusklerna när jag skulle lyfta saker eller resa mig upp. På efterkontrollen (någon gång i mitten av september) tyckte barnmorskan att jag skulle vänta med att träna magmusklerna tills Lillkillen var 3 månader men att det var helt ok att börja springa och cykla. Då först började jag träna mer än barnvagnspromenader men fortsatte enbart med andnings- och knipövningar som magträning.

Efter tremånadersdagen började jag träna lite plankor. Gick ut med höga ambitioner, varje dag skulle jag köra, men naturligtvis blev det inte riktigt så. Efter första gången hade jag så ont i magen att jag knappt kunde sträcka på mig. Träningsvärk! Tog det lite lugnare men fortsatte. Sedan hittade jag poworkout-appen och började med "stabil mitt-passet" på lägsta nivån. Jag gillar verkligen principen med de olika nivåerna, de gör det lätt att se framsteg även när det ibland känns tungt.

Idag fyller Lillkillen 6 månader och jag är uppe på nivå 15 på "stabil mitt". Jag kommer i alla byxor som passade innan graviditeten och när jag spänner magen känner jag magmuskler. Magen ser i stort sett ut som den gjorde innan och musklerna finns där, det känns. Strax ovanför ärret efter kejsarsnittet känns det fortfarande lite obehagligt ibland men det gör inte direkt ont och blir bättre och bättre för varje dag.

1 kommentar:

Susanne Jarl sa...

Roligt att du gillar PoWorkout! :)
/Susanne