måndag 31 januari 2011

Barnmatsdieten...

En av mina favoritbloggare Sporty Spice skrev för ett tag sedan om knäppa dieter. Jag nickade instämmande. Diettrender är otroligt fascinerande och ganska skrämmande. Ena veckan käkas det bara bacon och grädde och nästa vecka ingenting alls. Men frågan är om inte det här är den skummaste dieten. Tydligen bantar diverse hollywoodkändisar och en ganska tragisk bloggare genom att käka barnmatsburkar.

Lillkillen fick en halv sådan där burk till lunch, vilket är ganska sällsynt (brukar försöka laga den mesta maten själv), jag studerar innehållsförteckningen: potatis, majs, kalkon, ris, rapsolja och vatten. Hmmm liknar inte det här....vanlig mat? Skillnaden är väl att den är mosad till oigenkännlighet, inte innehåller salt och serveras i små glasburkar? Hur kan man tro att det skulle leda till viktminskning? Är det inte lika bra (och kanske lite billigare) att salta mindre och sedan äta pyttesmå portioner av vanlig mat? Jag bara undrar...

Men idag käkade jag faktiskt också barnmat. Inte den där halva barnmatsburken, den fick Lillkillen behålla själv, men väl det gröna mos som jag serverade till. Inspirerad av ett recept ur "Josses barnmat" kokade jag: potatis, palsternacka, fryst broccoli, frysta gröna ärtor och lite persilja. Sedan mixade jag det med en klick smör. Det blev läskigt grönt och supergott :-) Ett tips till både små och stora matvrak!

Boktips...

På tal om diet så ställde jag mig på vågen i morse, -1,5 under januari. Kanske inte mycket att skryta över men keep in mind att jag äter vanlig mat, godis och fikabröd ibland (men inte överdrivet mycket). Inga knasiga dieter alltså. Visserligen tränar jag ju men inte heller det i någon överdriven form. Ammar också fortfarande men inte så ofta så att jag tror att det gör någon skillnad. Jag kanske inte tappar vikt i rasande tempo men jag tror att det mitt sätt är mer hållbart. Målet är att stå på startlinjen till Göteborgsvarvet några kilo lättare, lyckas jag inte får jag väl dela en barnmatsburk med Lillkillen efteråt! :-)

Dagens bebislunch! Det hemlagade gröna supermoset och en halv burk bantarmat :-)

Inga kommentarer: