söndag 2 oktober 2011

6-veckorsutmaningen - Mitt liv som MarathonMia

Veckan är slut, oktober är här, förkylningen är väck, no excuses...Nu kör vi!

Här kommer lite ramar och riktlinjer inför de kommande 6 veckorna.

Träningen:

I huvudsak löpning, såklart. Minst ett pass ska jag försöka springa med Friskis löpargrupp. Ett pass i veckan ska helst vara längre än 10 kilometer. Övriga pass får jag försöka placera ut där det passar tidsmässigt. Dessutom tänker jag ju kolla in lite hos MarathonMia och inspireras av hennes träning.

Utöver löpning ska jag styrketräna hemma med poworkout-appen. För att inte fastna i det enkla och trygga ska jag öka minst en nivå varje vecka.

Varje vecka kommer avslutas med några maxtest (Miss Agda har ett bra upplägg i sin utmaning om ni vill ha mer inspiration). Jag kommer springa en runda på tid (ni som såg "Mitt liv som Hellner" kanske kommer i håg "slingan"), köra armhävningar på tårna och plankan. Allt för att se hur mycket (eller lite kanske) jag förbättrat mig.

Målsättning: Att få ihop minst 5 timmar träning varje vecka, huvudsakligen löpning. Allt över 5 timmar är bonus och kommer sättas in på "bonuskontot". Vad som ska hända med eventuella bonustimmar får vi se i slutet av utmaningen.

Maten:

Jag har ingen vikt att gå ner. Inga konstiga beroenden som jag behöver bryta. Jag äter för det mesta mycket bra mat. Det problem jag har är att jag ibland äter lite för lite och inte "orkar" hela dagen utan somnar med handen i kakburken eller något liknande. Ska jag orka springa så här mycket måste jag fylla på med mer bra energi. Därför har jag valt att ge mig själv några matriktlinjer också, dessa blir:

- Ordentligare frukost.
- Ordentligare mellanmål (speciellt träningsdagar)
- Mer järnrika grönsaker (typ spenat, broccoli)
- Måttligt med socker, hembakt och mörk choklad är helt ok.

Då så...synpunkter? Tankar? Vilka är med? Kom igen nu, satsa 6 veckor på er själva!

Inga kommentarer: