fredag 7 oktober 2011

6-veckorsutmaningen vecka 1/6 dag 5

Fredag idag...trevligt!

Känner mig trött och stel i ryggen. Lillkillen kom över till vår säng vid 2 så större delen av natten har jag legat som en ostbåge på sängkanten, antar att alla föräldrar känner igen detta. Det ska bli riktigt skönt att komma ut och träna i eftermiddag igen.

Känns som att hösten är här på allvar och med den stormarna. Idag åkte vantarna på när vi gick till lekparken, Lillkillen tittade frågande på mig och sedan på sina händer "vad är det här?" rätt gulligt! :-)

Satte igång med ett surdegsbak igår som blev färdigt strax efter lunch, så när Lillkillen vaknar ska vi fika nybakt bröd. Lyxigt! Gillar verkligen att baka mitt eget bröd, godare, nyttigare och billigare än köpt. Dessutom ett vettigt pysselprojekt om man som jag är hemma på dagarna :-) Är dessutom väldigt stolt över att jag lyckats hålla en surdeg "vid liv" i över en månad nu. Bakar med jäst ibland också men surdeg är riktigt coolt och brödet blir väldigt saftigt och hållbart!

Har ni testat baka med surdeg? Om inte, gör det. Här finns massor med bra tips från han som startade surdegs-hypen, han bloggar tydligen inte längre men bloggen finns ju kvar i alla fall. Om ni får mersmak föreslår jag att ni införskaffar hans grymma bok Enklare bröd. Innehåller inte bara surdegsrecept!

Kokbokstips nummer 2

Det här blev visst ett långt och rörigt inlägg. Får återkomma med rapport från eftermiddagens löpning och kvällens fredagsmys! Det är fotboll på tv, maken har beställt grillchips - kommer jag att kunna hålla mig borta från dessa? Fortsättning följer...

Inga kommentarer: