lördag 22 oktober 2011

Det här med motivation...

Det känns lite konstigt att skriva ett inlägg om motivation en dag när jag känner mig grymt omotiverad och faktiskt skolkade från träningen, men strunt i det. Nu kör vi!

Låt mig bara klargöra ett par saker:

1. Det är inte alltid roligt!
2. Ibland är det väldigt tungt och det kan till och med göra lite ont!

För att överhuvudtaget ta dig ut måste du ha en strategi som tar dig förbi de här två punkterna.

Låt oss titta på punkt 1, tänk så här varför tränar du? Tränar du enbart för att ha något roligt att fylla dagarna med, då kanske den här punkten är jätteviktig. Tränar du för att må bättre, för att nå resultat eller för att klara av ett visst mål då får du helt enkelt inse att det är inte roligt hela tiden men det blir roligt när resultaten börjar komma, när du känner att du blir starkare och kommer närmare ditt mål!

Här kommer trots allt lite tips om du vill skoja till det lite:

- Om du är bekväm med det, träna med musik eller radio. Jag springer oftast utan musik men under längre pass brukar jag ibland ladda ner något podradio-program.

- Tävla mot dig själv, om du till exempel springer en runda som du brukar springa kan det vara roligt att försöka slå sin tid.

- Tävla mot någon annan - har du inget sällskap kan du välja ut ett intet ont anande objekt i din närhet. Ibland när jag ser en löpare framför mig brukar jag tänka den där ska jag om. Ibland händer det att jag "hakar på" någon som precis sprungit om mig och tassar med en liten bit. Oftast hinner jag aldrig ikapp och sällan lyckas jag haka på någon längre bit men jag har i alla fall flyttat fokus från att ha tråkigt.

- Tänk ut någon schysst belöning till dig själv när du klarat av din träning. Helst inget i stil med "världens största godispåse" men kanske en god middag eller ett långt varmt bad! Fokusera på din belöning när du känner tristessen komma smygande!

Det här med att det "gör ont" är ju lite känsligt, självklart ska du inte springa (eller vad du nu gör) om du är skadad eller känner att något är fel, men lite "trött i benen-ont" är inte farligt. Min fasta övertygelse är att många, inklusive jag själv, känner efter lite väl ordentligt ibland. Ok, här kommer mina bästa tips när du känner att "nu orkar jag inte mer nu promenerar jag raka vägen hem och käkar kanelbullar".

- Välj en punkt, en lyktstolpe, ett träd, en skylt vad som helst. Bestäm dig för att springa dit men innan du kommit fram, välj en ny punkt att sikta på och så vidare. Oftast orkar du mer än du tror!

- Visualisera ditt mål. "Se" dig själv komma i de där jeansen, gå i mål på det där loppet eller vad det nu är för mål du har. Jag har redan sett mig själv gå i mål på Göteborgsvarvet 2012 :-)

- Flytta fokus från träningen och tänk på något helt annat. Tänk på vad du ska göra när du kommer hem, lös jobbproblem, lös världsproblem, planera julen eller semestern eller njut av att slippa tänka!

Avslutningsvis: våga klappa dig själv på axeln och tycka att du är duktig. Om andra blir provocerade och irriterade över detta tyder det nog mest på att de mår väldigt dåligt och har låg självkänsla!

Om du vill läsa fler inlägg på detta tema rekommenderar jag MarathonMias serie om att "Bygga pannben", läs även kommentarerna som innehåller många bra tips. Själv skrev jag så här under min träning inför Göteborgsvarvet 2011.

Har du orkat läsa så här långt har jag bara en sak kvar att säga vad du än har för mål, lycka till!

Inga kommentarer: